2 september 2014

net ff wat minder

 
Ik mag me vanaf woensdag een student noemen en bij die benaming komt het een en ander bij kijken. Je gaat studeren uiteraard, misschien ga je op kamers of je blijft lekker thuis wonen het eerste jaar zoals ik doe. Je krijgt (dit jaar nog) studiefinanciering waarvan je alle zooi moet betalen en als je uitwonend ben krijg je wat meer maar vaak niet genoeg om van rond te komen. Je moet gaan werken en je hebt een berg opdrachten en verslagen die je moet maken en op tijd moet inleveren. Eerst had ik niet zoveel zorgen, maar nu moet ik wel op bepaalde dingen gaan letten. Ik stel vaak genoeg aan mijn vriendinnen voor om iets leuks te doen en in de meeste gevallen kost dat geld. Denk aan winkelen, bioscoop etc. En dan krijg ik te horen: 'Sorry, ik kan niet. Ik heb geen geld.' Ik ben dan eigenlijk altijd een beetje verbaasd. Ik snap heel goed dat alles duur is en dat je niet wil achterlopen op de rest van de mensen in je omgeving, maar dat kan ook allemaal met net ff wat minder uit te geven. Ik wil mijn tips met jullie delen om ervoor te zorgen dat je met wat minder ook prima kunt rondkomen en leuke dingen kunt doen.

Winkelen

tip 1: Scannen.
Als je in de stad loopt zie je meestal grote plakkaten op de ramen van de winkels hangen met sale rond een bepaalde tijd. Meestal als er weer nieuwe collecties komen. Denk aan winterkleding, zomerkleding. Als je van tevoren weet dat je niet veel geld hebt dan mijdt je de winkels die geen sale hebben, zo voorkom je dat je toch met een duurdere aankoop de winkel uitkomt.

tip 2: Overwegen.
Je hebt een ontzettend leuk jasje gevonden en hij is flink afgeprijsd. Eerst kostte hij 70 euro en nu is hij nog maar 30 euro. Dat is minder dan de helft! Er gaan bellen rinkelen en je hart gaat sneller kloppen. Op dit moment ben je helemaal in de wolken dat het zo goedkoop is en het feit dat andere mensen er 70 euro voor hebben betaald en jij hem nu voor 30 euro kunt scoren, maar stel jezelf dan de vraag: had ik dit jasje ook opgemerkt als hij 70 euro was geweest? Nee? Dan hang je het terug en ga verder speuren naar de rest van de sale. Er zijn nog genoeg andere dingen! Zo ja? Pas het jasje en bekijk jezelf in de spiegel en stel jezelf de volgende vragen. Ga ik dit vaak dragen? Waarmee kan ik het combineren? En als je op deze vragen een positief antwoord hebt gegeven dan ben je aan het einde gekomen van je overweging en nu moet je zelf beslissen of het je die 30 euro waard is, maar zelf denk ik als je een positief antwoord hebt gegeven op je vragen dat je het gewoon moet kopen ;)

tip 3: Winter in de zomer, zomer in de winter.
Winter in de zomer en zomer in de winter? Ja! Vaak hangen er in de beginnende zomerperiode nog volop winterkleding voor een prikkie. Je zou dan denken wat moet ik met een wollen trui als het straks 30 graden is, maar het is een slimme koop. Natuurlijk loop je hier wel het gevaar dat je de trui in de volgende winter niet meer leuk vindt. Je moet dan goed van jezelf weten of je iemand bent die kledingstukken langer doordraagt of het maar een seizoen draagt. Maar meestal zijn er ook kledingstukken in de sale die je prima in de zomerochtenden kunt dragen als het nog wat fris is, zoals een blazer.




Leuke dingen doen

tip 1: Verzorg een filmavond.
Het voordeel van thuis film kijken is dat je de
voorstukjes kunt skippen en je meer
popcorn over hebt voor tijdens de film.
Drie-dubbelvoordeel!
Ikzelf doe dit regelmatig en het is hartstikke leuk. Je kunt lekker bijpraten met je vrienden voor, tijdens of na de film zonder dat je rekening hoeft te houden met andere mensen. In een bioscoop kun je dit niet doen en je bespaart ook weer 8 euro. Dubbel voordeel dus.
Tip: maak popcorn in de magnetron klaar zodat je toch een beetje het bioscoopgevoel hebt.


tip 2: Ga picknicken.
Zoek een mooie dag uit en een geschikte plek. Met hoe meer vrienden je dit doet, hoe lager de kosten zijn. Maak een lijstje waar en wie de producten haalt. Verdeel de prijs door het aantal personen en meestal ben je voor een paar euro klaar en heb je een gezellige, lekkere middag.

tip 3: Samen eten.
Verzamel samen lekkere (makkelijke) recepten, pak de pannenset uit de kast en de pannenlappen en ga lekker koken. Als jullie niet zo goed zijn in koken, kies dan voor  makkelijke recepten die bijna niet mis kunnen gaan (of kies om te gourmetten) en ga lekker lang tafelen. Helaas zit er ook een afwas aan vast, maar je kan er ook voor kiezen om een mini schuimparty te houden in de keuken. Of je ouders daar zo blij mee zijn is dan weer een ander verhaal haha.

Dit zijn zoal de tips die ik dagelijks gebruik. Natuurlijk koop ik niet alleen maar in de sale, maar het is toch fijn als iets is afgeprijsd en zeker op de momenten dat je niet zoveel wilt uitgeven, maar toch even moet winkelen haha.
Vaak heb je niets nieuws nodig, maar wil je gewoon mee gaan met de rest van de mensen of je heb zin om te winkelen. Maar daarom zijn we vrouwen en dat zijn we met volle trots! Alleen de lieve vriendjes vinden het vaker wat minder, maar dat compenseert zich wel weer met de voetbalavondjes met bier en borrelnootjes.

Hopelijk hebben jullie er wat aan gehad!

Liefs




Geen opmerkingen:

Een reactie posten