8 september 2014

Back to the 90's

Soms kom je tekstjes, plaatjes of video's op Facebook tegen en je denkt dan meteen terug aan vroeger. Want zeg nu zelf de tijd van nu is zeker niet meer te vergelijken als die van vroeger. Hmm, nu voel ik me een beetje oud, maar ik bedoel dus gewoon de jaren '90 ;)

Bij oma in de tuin
 
Het leek me leuk om even terug te gaan in de tijd en te vertellen over vroeger. Soms is dat net zo leuk of stiekem zelfs nog leuker dan te lezen over wat er nu allemaal om je heen gebeurd.



Kunnen jullie je nog herinneren dat iedereen naar de Blokker, Intertoys of andere speelgoedwinkel rende om een tamagotchi te kopen? Je weet wel de kleine digitale sleutelhanger waarmee je een huisdier kon kiezen en die kon verzorgen? Ik had er ook zo een en ik was er verliefd op. Ik snapte alleen niet zo goed wat ik moest doen waardoor mijn diertje vaak dood ging. Ik had volgens mij ook de neppe versie voor een paar euro bij de blokker. Met de basiskleuren: geel, rood, groen, blauw.

Video's kijken in plaats van dvd's. Ja, ik heb het over de echte videobanden. Tarzan, De koning en ik, Het zwanenmeer, Bambi, Als kat en hond en ga zo maar door. Als kind stopte ik de dikke videoband in de videorecorder en keek de Disney film op een ouderwetse beeldbuis. Af en toe had je dan zo'n haperingen tijdens de film, maar dat hoorde er helemaal bij. Ik denk dat Bambi mijn echte favoriet was. Stampertje vond ik zo'n schatje haha!

Ik keek best veel tv als kind. Ik vond het allemaal maar interessant hoe de videoband werd afgespeeld op de televisie. Rocket power en beugelbekkie vond ik altijd leuke tv programma's.




Dit is niet zo'n heel duidelijk foto, maar herkennen jullie dit nog? Een soort elastiek die je om je hals of pols deed, wat een ketting of armband moest voorstellen. Ik snap de trend achteraf nog steeds niet echt, maar iedereen liep ermee en vandaag zag ik toevallig op Facebook dat deze tattoo ketting, zoals die blijkbaar wordt genoemd, weer helemaal in gaat worden. Ik ben benieuwd! Ik weet wel dat ik dit ga overslaan ;)

De discman. Je weet wel het apparaat waarin je nog een ouderwetse cd in moet doen.
Wij hadden thuis een blauwe en ik was helemaal trots dat ik die af en toe mocht lenen. Ik stopte er een cd van k3 ( die toen nog bestond uit: Karin, Kristel, Kathleen) of de M-kids in en ging los op mijn eigen kamer. Met de discman in mijn hand danste ik in het rond. Vroeger was ik altijd aan het dansen op verjaardagen of thuis op mijn slaapkamer.

Skeeleren vond ik ook zo leuk om te doen. Als kind was ik ook vaak buiten. We speelden met mensen uit de buurt tien tellen in de rimboe, gingen stoepkrijten etc. Allemaal dingen die je tegenwoordig bijna niet meer ziet. Op de lange zomeravonden nam mijn vader mij en mijn broertje ons mee naar het makro parkeerterrein waar we leerden skeeleren. Er waren meerdere mensen met dat idee. Tijdens de zonsondergang vielen wij natuurlijk altijd op onze kont en nooit op de bescherming die je om had.

Wat was het heerlijk om kind te zijn en is het soms nog, want geef maar eerlijk toe zelfs volwassen mensen gedragen zich soms als een kind dat in een snoepwinkel staat. Over dat gesproken herkennen jullie dat, dat je vroeger 50 eurocent of 1 euro van je ouders kreeg om naar de snoepwinkel te gaan en iets lekkers mocht uitzoeken? Of je spaarde het natuurlijk op en kocht uiteindelijk een chocoladereep, omdat die wat duurder waren. Ik ging altijd voor de jawbreakers. Zuur, zoet, heet, het maakte me niet uit, ik vond het altijd jammer als ik bij de kauwgom was aangekomen, want het laagje eromheen vond ik het lekkerste. Daarom kocht ik ook wel eens zo'n
mega jawbreaker. Volgens mij noemde je ze mammoet breakers.

De wereld veranderd met de minuut en de digitale wereld veranderd net zo snel mee, misschien wel twee keer zo snel. De media groeit en je vermaakt je als kind nu op een andere manier dan toen ik klein was. Ik schrijf extra klein in plaats van jong, omdat ik me dan echt oud ga voelen haha. Wij waren vroeger blij als we een snoepje kregen, de kinderen van nu hebben meestal weinig waardering en dat is behoorlijk jammer. Maar het voordeel is wel dat iedereen steeds meegaat met de media. Computers, tablet's, telefoon's etc. Baby's krijgen een iPad voor hun neus geschoven en hun ogen wennen al aan de vele beeldschermen die ze de rest van hun leven zullen zien elke dag weer. Nee, ik ben blij dat ik dit niet heb meegemaakt als baby of klein kind, maar me gewoon moest vermaken met andere dingen, zoals met de poppen spelen en dansen totdat ik erbij neer viel.

Hopelijk vonden jullie het leuk om te lezen en herkende je jezelf erin.

Liefs

ps: mijn blog heeft ook een eigen facebookpagina. Doe een duimpje omhoog om op de hoogte te blijven wanneer er wat online komt!



2 opmerkingen:

  1. Ik herken mezelf er echt enorm in! Wij hebben pas foto's van vroeger laten digitaliseren en ik moest helemaal denken aan hoe het toen was. Eerlijk is eerlijk, af en toe zou ik zo graag terug in de tijd willen gaan!
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als dat eens kon, terug in de tijd dan ging ik zeker terug!

      Verwijderen