18 augustus 2014

DIY || Schaal versieren

Terwijl ik aan het genieten was van mijn ijsje in het restaurant keek ik wat rond en mijn oog viel gelijk op een mozaïeken schaal. Ik kreeg een idee om hetzelfde te gaan maken. Ik heb papa opgetrommeld en we zijn de volgende dag samen naar de ikea gegaan. We hadden na lang zoeken een houten schaal gevonden, maar geen potten of borden die we kapot konden slaan. Of ja er was wel wat, maar de kleuren waren een beetje saai. Papa zag toen decoratiesteentjes  liggen en kreeg meteen ideeën. Ik werd ook enthousiast en we hebben alle kleuren in onze gele Ikea tas gegooid, naar de kassa toe gesjouwd en afgerekend. We hadden gips gehaald bij de gamma en thuis wilden we meteen beginnen. We hadden eerst even getest of het mooi zou worden als we gips zouden gebruiken. Dit was uiteindelijk niet mooi geworden en we moesten dus een andere oplossing bedenken. We hadden het lijmpistool uit de kast gehaald en zijn toen aan de slag gegaan. Dit werkte wel, maar niet optimaal. Er vielen veel steentjes af. Toen hadden we de perfecte combinatie gevonden. Een lijmpistool en een föhn. Wij hadden toevallig een bosch föhn, maar je zou het eventueel ook met een haarföhn kunnen doen. Dit zijn de spullen die je verder nodig hebt.


-Verschillende kleuren decoratiesteentjes.
(Deze zijn te koop bij Ikea voor 1,29 per stuk.)
-Een klein trechtertje.
(Om de overige steentjes weer terug in het kokertje te doen.)
-Een eetlepel.
-Een theelepel.
-Een houten schaal. (ook van Ikea, de prijs ligt rond de 2/3 euro.)
-Een kom.
(die niet op de foto staat, maar deze is handig om de steentjes in op te vangen als je het bord afklopt.)
-Een lijmpistool.
-Een föhn.
-Een potlood.
-Gum.
-Liniaal.
 
Nu we alle spullen klaar hebben liggen kunnen we beginnen.
Je start met het tekenen van een patroontje.

 

 
Ik heb gekozen om een soort zon te maken, maar je kan het natuurlijk helemaal naar je eigen smaak maken. Je bedenkt welke vakken een bepaalde kleur moeten hebben en dan kun je eigenlijk aan de slag!
 
Je begint met een klein vlakje te lijmen met het lijmpistool.
 
 Daarna ga je er direct met de föhn overheen en zet hem op 200 graden. Je zult zien dat de lijm zich verspreid naar buiten en dat hij glad wordt. Als hij glad wordt (bij mij was dat binnen 10 seconden ongeveer) dan kun je de steentjes erover heen gooien. 
De lijm verwarmen op 200 graden.
 
Je pakt je theelepel of eetlepel wat je fijner vindt en neemt een schep uit de decoratiesteentjes. Strooi een royale hoeveelheid over het gelijmde gedeelte. Druk de steentjes met de lepel goed aan zo'n 10 seconden lang.
Dit is dan wat je ziet.
 
Goed aandrukken en het liefste even een paar seconden wachten met afkloppen.
Daarna houd je de schaal rechtop en boven de kom. Er zullen heel veel steentjes van af vallen omdat je er ook veel overheen hebt gestrooid. Als het goed is blijven de meeste zitten en zie je dat jouw patroon langzaam naar voren komt als je op deze manier doorgaat.
 
 Mocht je nou zien dat de lijm niet goed heeft gepakt dan ga je er met de föhn overheen op 200 graden en je zult zien dat de harde lijm weer zal smelten. Dan pak je weer een lepel steentjes die je over dat gedeelte heen strooit. Druk het gedeelte aan en klop het af. Voilà! Nu is je vakje helemaal gevuld. Op deze manier werk je de hele schaal af en uiteindelijk zal dit je resultaat zijn.
 
Ik heb er nog een paar schelpjes op gelijmd die ik in Frankrijk op het strand jaren gelden had gevonden. Je kan er natuurlijk ook iets anders op lijmen of je vult het vakje gewoon helemaal op met steentjes. Dat kan natuurlijk ook. Dit is wel niet een klusje wat je binnen no-time af hebt. Je hebt er wel een paar uurtjes voor nodig, maar het is nog vakantie dus dat scheelt weer.


Ik ben niet helemaal tevreden over het resultaat, maar het idee was leuk en het was ook leuk om te doen. Ik heb nog een houten schaal liggen en wie weet wat voor een inspiratie er binnenkort weer in me opkomt.
 
Hopelijk vonden jullie het leuk.
 
Liefs.
 




 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten