21 oktober 2014

Waarom wachten met iets moois zeggen?

'Waarom wachten met iets moois zeggen?' Is de uitspraak van DELA uitvaartverzekeringen. De reclame raakt mensen en het dringt tot ons door dat we eigenlijk niet vaak iets moois durven te zeggen tegen iemand (speciaal). Maar waarom? Zijn we bang? Bang voor de woorden, tranen en gedachten? Ik kan mijn gedachten niet goed vertalen tot spraak, maar wel tot schrift. Er komen altijd hele mooie, emotionele teksten op papier als ik mijn hand mijn gedachten laat opschrijven. De reden dat we wachten met iets moois zeggen is eigenlijk een onverklaarbaar iets. Mensen doen zo'n stomme dingen tegenwoordig en weten vaak niet waarom. Bij dit voorbeeld zeggen mensen juist niets en weten vaak niet waarom. We zeggen vaak: ik hou van jou in verschillende vertalingen op social media, in brieven en al het andere waarbij spraak niet van toepassing is. Want ga nou zelf na? Wanneer heb je voor het laatst 'ik hou van jou' gezegd in real life? Voor mij is dat een paar weken geleden en dit zei ik tegen mijn oma. We horen dit soort dingen elke dag te zeggen of te horen in real life. Vind je dat iemand een leuk kledingstuk aan heeft? Zeg het! Geef hem/haar een complimentje. Hij/zij zal het heel erg waarderen en er zekerder van worden. Misschien heeft hij/zij er uren over gedaan om die outfit samen te stellen en met een paar onzekerheden gaat hij/zij de deur uit. Jij hebt door je complimentje in ieder geval al een onzekerheid weg genomen. Gaat je moeder in de ochtend werken en zie je haar in de avond weer? Zeg bij het weggaan dat je van haar houdt, dat ze je blij maakt, dat je gelukkig bent. Iets liefs, vrolijks of moois. Wie weet wat er kan gebeuren in die paar uurtjes. Jij doet de deur dicht en kijkt niet meer achterom. Zij stapt in de auto en bij het eerst volgende groene stoplicht rijdt een vrachtwagen haar aan. Het leven kan zo ineens voorbij zijn en dat realiseren we niet altijd even goed. Toen mijn oma heel erg ziek was, had ik zo af en toe mijn momentjes waarin ik heel hard huilde en niet kon accepteren dat het niet meer goed kwam. Ik besloot om alle mooie herinneringen op te schrijven en deze te delen met haar op haar laatste dagen.



Aan het eind van mijn brief zei ik: 'ik hou van jou.' Ze gaf me met haar laatste beetje kracht een knuffel een lach en een traan. Dit zou ze meenemen naar boven en ik zal haar meenemen in de toekomst. Onze gedachten moeten we niet altijd voor ons zelf houden. Soms is het nodig om ze te delen met anderen. Soms heb je een schouder nodig om op te huilen, een arm om je heen en ogen die je begrijpen. Familie of je beste vriend(in). Iemand waarbij je, je goed voelt. Iemand die je vertrouwt. Iemand die onvoorwaardelijk voor je klaar staat. Zeg ze wat je voelt en wat je denkt! Niemand kan de toekomst voorspellen, maar je kunt er wel een rol inspelen, je kunt 'vooruit werken.' Heb je een hele lieve vriend/vriendin dan zijn de 'open when' brieven een goed voorbeeld. Je kunt ze ook schrijven aan je beste vriend/vriendin, moeder, vader, broer(tje) of zus(je) of andere familie/ personen waarbij je, je gelukkig voelt.




Sta altijd open voor je gevoel en stop het niet weg. Je lost er iets mee op en bezorgt jezelf alleen maar een rot gevoel. Ik sluit af met ''I love you''  te zeggen tegen de mensen die het belangrijkst zijn in mijn leven.

I love you mama, papa, broertje, familie en mijn lieve vrienden en vriendinnen.
  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten