23 december 2013

Creatief beesie


Creatief. Zo beschrijf ik mezelf. Creatief is een groot begrip. Volgens het woordenboek betekend het: een scheppend vermogen, een scheppende geest.
Creabea ben ik altijd al geweest. Op de basisschool vond ik de knutsel uurtjes op vrijdagmiddag altijd het leukst. Ik keek er naar uit en op de middelbare ging dat ook door. Ik vond handvaardigheid een van de leukere vakken. Ik kon mezelf op die manier even helemaal voor de 100% geven en wegdromen in mijn eigen creativiteit :)


Ik doe net als iedereen ideeën op via internet, tijdschriften, mensen en omgeving. Je loopt in een winkelstraat, ziet voorbij lopende mensen en er schiet opeens een geweldig idee je te binnen. Als mij zoiets overkomt (wat vaak het geval is) schrijft ik het meteen op. Meestal op mijn telefoon en desnoods schrijf ik het op een zakdoek. Ik ben soms zo vergeetachtig. Het mooie aan creatief is, dat je zelf iets verzint, iets maakt en vervolgens publiceert. Dit kan op je kamer, als cadeau of het gaat direct de prullenbak in. Je maakt het eigen en het is origineel. Dat wat 'jij' gemaakt hebt, heeft niemand anders. Je hebt zojuist iets unieks gemaakt. Is dat niet super tof? 


Ik focus me vooral op foto's. Ik heb al verschillende collages gemaakt en cadeau gegeven aan mensen die heel veel voor me betekenen. Op die manier kun je, je hele verhaal kwijt. Je ziet beeld en het verhaal erachter wordt vanzelf verteld. Ik ben me daarna gaan ontwikkelen op video. Korte beelden achter elkaar zetten en leuke effecten toevoegen. Ik ben maar een amateurtje. Ik maak mijn filmpjes in moviemaker en dit vind ik voorlopig ook prima. Met de juiste muziek en de leukste foto's kun je zo'n leuk film cadeau maken. Dit heb ik dan zelf ook meerdere keren gedaan. Beeld is een sterke kant van me, maar tekst even goed. Ik schrijf gedichten, verhalen en uiteraard korte artikelen op mijn blog. Met gedichten kun je een bepaald gevoel naar voren brengen, zonder dat iemand weet over wie het gaat. Je kan een gedicht op zó veel manieren lezen. Ik heb er nu een aantal geschreven en ben wel trots op het resultaat. De een is minder goed dan de ander. De een is een zeker amateur gedicht en de ander is weer een niveautje hoger. 


Je kunt jezelf voortdurend ontwikkelen. Ik heb ook niet echt het idee dat mijn creativiteit op kan raken :p
Natuurlijk heb je dagen, weken misschien wel maanden geen inspiratie. Dat kan iedereen gebeuren, maar dan plotseling ontploft er een mini-bom in je hoofd en barst het van de ideeën daarboven. Het liefst wil ik het allemaal tegelijk uitvoeren, maar ik heb maar twee handen helaas... Ik vind het ook super tof als mensen mij vragen of ik ze kan helpen met een cadeau voor een vriend/vriendin of een familielid. Creatief zijn komt deels vanuit de geest, maar ook uit het hart. Je stopt je emotie erin en dat is het gedeelte wat mensen vaak niet zien ;) Dus ga inspiratie opdoen op internet, blader in tijdschriften en het makkelijkste is: kijk om je heen! Creatief zijn is helemaal niet zo moeilijk, zolang het vanuit je hart komt zit je altijd goed <3

Geen opmerkingen:

Een reactie posten